«Банк продав борг колекторам» - це фраза наводить жах і малює багатьом боржникам страшні образи «хлопців з битами, які телефонують у двері». Служба стягнення банків використовує в телефонних розмовах з неплатниками коронну фразу: «Не заплатите до 20-го - передамо Ваш борг колекторам». Так що ж чекає позичальника, якщо банк передав справу колекторам?
Згідно з чинним законодавством банки і мікрофінансові організації мають право залучати для стягнення простроченої заборгованості колекторські агентства, які зареєстровані в державному реєстрі юридичних осіб, які здійснюють діяльність з повернення простроченої заборгованості в якості основного виду діяльності.
ЯК БОРГ ПОТРАПЛЯЄ до колекторів?
Банк має право «продати» Ваш борг колекторам без Вашої згоди. Продаж боргу здійснюється за договором цесії (уступки), укладеним між старим і новим кредиторами. Після укладення даного договору у Вас змінюється кредитор. Старий кредитор (банк, МФО) після продажу боргу не має ніякого права вимагати з Вас борг, тому що до нього він більше не має ніякого відношення. Ви маєте право не спілкуватися з новим кредитором по телефону, якщо Вами не була отримана копія договору про переуступку боргу або офіційний лист від банку (початкового кредитора) про переуступку боргу, а також якщо новий кредитор не є «офіційним» колектором з держреєстру або банком.
Банки мають право також залучати колекторів для стягнення заборгованості за агентським договором. В цьому випадку колектори не є Вашим кредитором, вони надають банку свої послуги зі стягнення з Вас простроченої заборгованості. Закон про колекторах забороняє кредиторам залучати одночасно більше одного колекторського агентства. Про залучення колекторів для стягнення боргу, банк повинен повідомити Вас протягом 30 робочих днів.
• Дзвонити боржникові не частіше 1 рази в день, 2 раз в тиждень, 8 разів на місяць;
• Надсилати смс повідомлення не частіше 2 разів на день, 4 раз в тиждень, 16 раз в місяць;
• «Приїжджати» до боржника не частіше 1 разу на тиждень;
• Все це робити в робочі дні з 8 ранку до 10 години вечора і у вихідні, святкові та неробочі дні з 9 ранку до 8 години вечора.
ВИ можете:
• Відмовитися від особистих зустрічей з колекторами і дзвінків після того, як прострочення по кредиту або позики перевищить 4 місяці;
• Відкликати згоду на «спілкування» колекторів з третіми особами: родичами, сусідами, друзями, роботодавцем і т.д.
КОЛЕКТОРИ НЕ МАЮТЬ ПРАВА:
• Дзвонити і приїжджати з візитом до боржника, якщо він:
проходить процедуру банкрутства;
знаходиться на стаціонарному лікуванні;
є інвалідом першої групи;
позбавлений дієздатності;
направив відмову від взаємодії при простроченні;
• Дзвонити на роботу, сусідам, родичам, якщо:
Позичальник не давав згоду на взаємодію з ними;
Від третіх осіб колекторами отримано письмову відмову від взаємодії з ними. Іншими словами, якщо Вам телефонують колектори по чужому кредиту, Ви направляєте колекторам письмову відмову від спілкування в довільній формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Після цього дзвінки повинні припинитися. • Погрожувати боржника:
застосуванням фізичної сили, вбивством, заподіянням шкоди здоров'ю;
заподіяти шкоду майну боржника ( «спалимо дім» і т.п.);
притягненням до кримінальної відповідальності;
Не можна погрожувати, а вже тим більше втілювати, подібні неправомірні дії в життя.
• Дзвонити з прихованих телефонних номерів;
• Поширювати (розголошувати) інформацію про Вашу заборгованості:
на стінах в під'їздах;
в соціальних мережах;
сусідам;
де б то не було.
• Залучати для стягнення осіб, які мають судимість.
Іншими словами, колектори повинні бути гранично коректні в спілкуванні з громадянами. Але, на жаль, до сих пір багато колектори продовжують «працювати по-старому». Не потрібно терпіти хамство і погрози з боку недобросовісних колекторів, навпаки потрібно «допомогти» закону працювати ефективно.