- Банкіри розповідають, що "Київстар" сьогодні входить у трійку компаній, які купують найбільше валюти. На що ви витрачаєте долари?
- Нам необхідно обслуговувати євробонди, які ми випустили багато років тому. Більше половини з них ми гаситимемо вже у серпні 2009 року. Сума незначна і на операційну діяльність компанії не вплине.
Придбана на міжбанку валюта йде, в основному, на обладнання і плату за роумінг, а також на розрахунки з партнерами. Крім того, продовжуємо збільшувати ємність нашої мережі.
- Чи користується попитом широкосмуговий доступ до інтернету?
- Ми готуємося до впровадження зв'язку третього покоління. Для цього створили підрозділ, який займається мобільним широкосмуговим доступом до інтернету. Плануємо до кінця року збільшити абонентську базу користувачів цієї послуги.
Незважаючи на кризу, більше 1 мільйона абонентів вже користуються інтернет-послугами "Київстар". Це та сфера, у яку потрібно вкладати гроші вже сьогодні.
- Ваші абоненти обурюються, що ви не скасовуєте плату за з'єднання.
- Плата за з'єднання у тому чи іншому вигляді є у кожного європейського оператора.
Світова практика свідчить, що оператор може або чесно ставити плату за з'єднання, або замінити її прихованими елементами, наприклад, високою вартістю першої хвилини.
Ми ж слідкуємо за споживчими настроями, тому формуємо тарифи так, аби у клієнта був вибір. У нас плата за з'єднання присутня не в усіх пакетах.
- Чи будете ви переводити свої кол-центри на аутсорсинг, як це вже зробили деякі оператори Європи задля оптимізації видатків?
- Ні, ми лише перерозподілимо навантаження на людей. У нас три кол-центри - у Києві, Львові та Дніпропетровську. Заради економії збільшимо кількість працівників у дніпропетровському відділенні і зменшимо у київському.
Віддавати власні кол-центри чужим компаніям не збираємося. З часом, саме якість, увага до клієнта та зручність у користуванні будуть серйозною конкурентною перевагою.
- У четвертому кварталі ви повідомляли про зростання абонентської бази. Які результати початку цього року?
- Незначні коливання абонентської бази на сталому ринку у крупного оператора - явище звичне.
Так вже історично склалося, що у четвертому кварталі число абонентів завжди збільшується. Тут "винні" і маркетингові акції, і нові пропозиції, та й абоненти завжди розмовляють більше.
А на початку року відчувається незначне падіння кількості абонентів, приблизно на 200 тисяч.
В той же час, в різні пори року по-різному розділяються доходи. Наприклад, влітку більше роумінгу, а на свята частіше надсилають смс.
- 2004 року ви вперше ввели безкоштовні розмови у мережі діджус, і тоді весь Майдан користувався вашими послугами. Чи не збираєтеся найближчим часом запровадити нові революційні пропозиції?
- Тоді це був гарно обміркований та дуже вдалий крок. Зараз не час для ризикованих рішень. Сьогодні найголовніше - стабільність та виваженість.
- Як складається ситуація навколо ліцензії на використання частот 3G-мережі? Розкажіть про перебіг переговорів з Міноборони, яке має продати ліцензію і отримати компенсацію на конверсію власних радіочастот. Воно згодне піти на поступки в ціні та, врешті-решт, видати ліцензії?
- Скільки працюємо, стільки й чуємо про перспективи видачі ліцензій на частоти "третього покоління". У мене є власна суб'єктивна думка: Міноборони, нинішній користувач цих частот, навряд чи вивільнить їх до продажу "Укртелекому".
Сьогодні все робиться для підвищення капіталізації "Укртелекому" перед продажем, але за рахунок інших операторів, абонентів і майбутніх перспектив ринку.
Остання законотворча пропозиція - неприйнятий закон №3683, яким планувалося створити фонд універсальних послуг для телефонізації віддалених населених пунктів. Кошти повинні були надходити за рахунок сплати всіма абонентами додаткових 3% від вартості послуг зв'язку.
Так чи інакше, швидкий розвиток галузі неможливий без продажу ліцензій на "третє покоління". Але проблема в тому, що ті суми, які озвучує Міноборони за конверсію, не піддаються жодним коментарям.
Для прикладу, у Росії ліцензія була продана не за 30 мільйонів доларів, як просять у нас, а за 100 тисяч доларів, причому відразу трьом компаніям. Конверсію там взяли на себе частково держава і частково оператори.
У нас же операторам пропонується заплатити 2,5 мільярда за конверсію і 30 мільйонів за кожну ліцензію.
ЖАДІБНІСТЬ ПОРОДЖУЄ БІДНІСТЬ
- У якому стані перебуває конфлікт між основними акціонерами - компаніями "Альфа" і "Теленор"?
- Будь-який конфлікт не додає позитиву. Але публічна дискусія акціонерів на діяльність компанії "Київстар" суттєво не впливає.
Чим закінчиться конфлікт, достеменно передбачити важко. Акціонери перепробували вже все у власній боротьбі, включаючи суди в Росії, Україні та США.
Далі, мабуть, вони мають сісти за стіл переговорів і прийти до якогось компромісу.
Звичайно ж, ідеальний варіант - об'єднати спільні активи на одному ринку.
З моєї точки зору, це буде набагато зручніше. Адже, маючи конкурентні компанії на одному і тому ж ринку, власники просто викидають зайві гроші фактично на внутрішню боротьбу.
- Наскільки вплинув конфлікт на стратегічне планування та роботу топ-менеджменту?
- Починаючи з грудня 2008 року, статус-кво поновлений, рада директорів і збори акціонерів збираються регулярно. До цього часу вони не збиралися упродовж трьох з половиною років.
В цей час нам, керівній команді "Київстару", було досить важко. Адже набагато простіше прийти на раду директорів, отримати директиви від акціонерів і йти їх виконувати - гарні вони чи ні. А в цей час нам доводилося брати всю відповідальність на себе.
Звичайно, ми постійно співпрацювали з акціонерами, погоджували важливі кроки, робили презентації, але це, швидше, було неофіційне спілкування.
- 10 березня збори акціонерів "Київстару" вирішили скоротити склад правління. З чим це пов'язано?
- Це процедурний момент. Деякі колишні члени правління вже давно не працюють в компанії. Їх неможливо було звільнити через те, що не проводилися ані збори акціонерів, ані рада директорів.
Деякі з них навіть працюють на конкурентів. Гаррет Джонсон, наш колишній маркетолог, тепер в МТС. Екс-фінансовий директор Тронд Мое очолює представництво "Теленору" в Україні.
- А хіба в контракті не прописується, що топ-менеджер не має права працювати на конкурентів протягом двох років після звільнення?
- По-перше, що б не було прописане в контракті, існує трудове законодавство. Звільнений працівник може оскаржити договір працевлаштування у суді.
По-друге, це совість самої людини. Подавати до суду в такій ситуації - значить втрачати сили і переносити акценти з основних напрямків бізнесу на дрібні судові конфлікти. У нас інші пріоритети.
ПРИДБАТИ "УКРТЕЛЕКОМ" БУЛО Б ЦІКАВО
- Чи будете ви поглинати дрібні компанії, які перебувають у важкому фінансовому стані?
- Загалом це можливо, але не для того, щоб дешевше купити і дорожче продати, а винятково для розвитку бізнесу "Київстару".
- Чи не виникало у вас спокуси використати кризу для захоплення більшої частки ринку, зокрема, за рахунок life:) та Beeline?
- Конкуренти і так вже достатньо гучно воюють один з одним. Крім того, протягом січня-березня вони здійснили низку кроків щодо підвищення тих чи інше елементів цін.
- На початку року говорили, начебто "Теленор" може придбати контрольний пакет "Укртелекому". Прокоментуйте це з точки зору керівника компанії "Київстар", якій може дістатися такий актив.
- З точки зору розвитку бізнесу це було б дуже цікаве придбання. Отримати стаціонарну мережу на всій території України - це для будь-якого оператора велика перевага над іншими гравцями.
Звісно, "Укртелеком" потребує значної реструктуризації, але внаслідок об'єднання двох компаній на ринок вийшов би справжній "монстр".
"Укртелеком" має дві головні речі - інфраструктуру та абонентів. І якщо це правильно використовувати, то можна заробляти великі гроші.
Не хотілося б консультувати "Укртелеком", але якщо його купить компанія, яка має стосунок до існуючого мобільного ринку України, це буде серйозна конкурентна перевага на ринку.